I gamle dage var det nemt for håndværkere at indrykke en fin annonce i fagbogen. Men i dag er fagbogen afløst af Google og en hjemmeside er langt fra nok, hvis kunderne skal finde én!
Der er to måder, folk kan finde én på Google. Den ene er annoncering, der giver adgang til de 2-3 meste synlige søgeresultater, når nogen søger på noget. Den anden er søgeordsoptimering eller såkaldt SEO, hvor man med sit indhold på hjemmesiden prøver at bliver synlig under annoncerne på Google.
Søgeordsoptimering koster i princippet ikke noget, men er i virkeligheden meget krævende og kompliceret, så de fleste skal have konsulenthjælp til at sikre et topresultat i søgningerne. Annoncering på Google koster penge, men betaler man mest, kan man være sikker på en topplacering. Men der er mange faldgrupper.
Top 3 fejl
– En gennemgang af forskellige søgeord kombineret med en geografisk afgrænsning afdækker en række typiske problemstillinger. Man kan ret let selv finde eksempler ved at søge på f.eks. isolering og en by. Jeg har prøvet at lave en række søgninger med udgangspunkt i min hjemby, Grenå, men man kan gøre det samme overalt i Danmark. Det viser en række typiske eksempler på pengespild, siger Christian Kirkegaard, daglig leder af KK Marketing, der hjælper firmaer med med søgeordsoptimering, annoncering på Google, Facebook og andre sociale medier. Han lister 3 typiske fejl:
- En lokal annoncør byder for lidt for søgeordene, så firmaet ikke er synligt i top-resultaterne i sin egen hjemby.
- En annoncør begrænser ikke sine annoncer geografisk, så en f.eks. københavnsk elektriker annoncerer på fuld tryk i Grenå. Det samme gælder en maler, der endda kun udfører i bestemte københavnske bydele.
- En tredje og meget dyr fejl er slet ikke at annoncere. Det gælder f.eks. murere i Grenå – det vil ellers være meget billigt at annoncere, når man er ene om det.
Feriepenge og de 245 gratis millioner
– Noget helt andet end brancheannoncering er mere opgaverelateret annoncering. Staten giver nu hele 245 millioner i tilskud til udskiftning af oliefyr og andre klimaforbedringer. Man skulle tro, at mange håndværkere gerne vil have del i pengene og derfor annoncerer på oplagte søgeord som ‘isolering med tilskud’ eller ‘nyt oliefyr med tilskud’ kombineret med ens lokalområde. Det vil i praksis være ret billigt, og på Djursland er der stadig mange oliefyr, siger Christian Kirkegaard og slutter:
– Kombinationen af de udbetalte feriepenge og statstilskuddet til klimarenovering, vil give mange opgaver til håndværkere, der er med på Google på den rigtige måde, for der kan ikke være tvivl om, at mange almindelige forbrugere starter deres renoveringsprojekt på Google.
Får du nok ud af Google? – få en gratis test her